Live Music Odense

solw

SOLW debuterede i foråret 2017 og har siden optrådt på både kunst- og musikscenen i Japan, Danmark og andre europæiske lande. I august 2020 udkom deres debutalbum på Eget Værelse.

Duoens fokus er sammenstillinger af lydbilleder og dynamiske kontraster i flux mellem kunst og musik. Stramme koncepter sammenholdes med fri improvisation. Kompositionerne udgør en serie korte suiter af melodi og tekstur. Både saxofon og guitar er forstærket og kombineret med effekter, dog efterlader volumen plads til den akustiske klang af instrumenterne. Musikken bevæger sig fra det minimale og spinkle til det flerlagede og intense, og der fremspringer et bredt lydlandskab af mikrotonale variationer i klangfarve og dynamik. Lyd formgives og efterlader et auditivt aftryk i rummet.Sonja LaBianca er dansk / amerikansk saxofonist i det københavnske kollektiv og label kaldet Eget Værelse, en henvisning til Virginia Wolfs kanoniserede essay ’A Room of One’s Own’. I 2017 udforskede Sonja det akustiske rum på sit anmelderroste og prisbelønnede solo-debutalbum, About Room / Room to Be / Rooms. Musikken er optaget i forskellige rum (et studie og en silo, en garage, klangbunden i et klaver og et klokketårn), som på hver sin måde resonerer saxofons klang og tilføjer en scenografi af tilfældige lyde i og uden for rummet.Heine Thorhauge Mathiasen er dansk billedkunstner og musiker, som arbejder med video og skulptur i stedspecifikke installationer samt med lyd og performance. Heines kunst inkorporerer og kombinerer ofte formel humor, dyster konceptualisme, sociale undersøgelser og auditive udforskninger. Han bruger elementer af scenografi, undertiden abstrakte former med industrielt fremstillede elementer. I installationer af lyd forsøger Heine at aktivere udstillingsrummet til et sted for sociale, historiske og følelsesmæssige overvejelser i et ønske om at vitalisere og registrere mening i værket, stedet og oplevelsen af lyd som sådan.Variationer over SOLWs samarbejde omfatter blandt andet også en performance for saxofon i interaktion med den roterende lydskulptur ‘right now, an almost perfectly circular orbit’. Lyden fra skulpturen (en blanding af feltoptagelser, shepard toner og synths) fungerer som et abstrakt akkompagnement, hvor skulpturen præsenterer sig selv som en aktiv performer, der tilføjer tilfældighed og en tredje dimension til det akustiske samspil mellem rummet og melodierne fra saxofonen.

https://www.youtube.com/watch?v=uPmUL6aOsgY&fbclid=IwAR3TlS5h4DZ4IIIOeePCkR7EplFK9Tkh0wYhOzxPagiEqlqp6jhlWHoh9Nw